Når beslutningen om at udsende nyhedsbreve er taget, skal der selvfølgelig være mulighed for at tilmelde sig nyhedsbrevet.
Vi bruger oftest MailChimp, som er forholdsvist nemt at komme igang med at bruge og hvor man kan lave en tilmeldingsformular på WordPress uden at bruge plugins. Desuden kan man vælge om man vil udsende nyhedsbreve ‘gratis’ – man betaler med et link til MailChimp i nyhedsbrevet – eller om man betale for det.
Spam – nej tak!
Den allervigtigste regel er: Du må aldrig genere dine kunder! Overhold reglerne i markedsføringsloven, og gør det nemt at afmelde nyhedsbrevet.
Opret en konto hos MailChimp
For at komme igang skal man oprette en konto hos MailChimp; de skal have oplysninger om dig/din virksomhed, kontaktoplysninger, hjemmesidens url m.v. – og derefter oprettes en mailingliste. Herefter kopieres en stump kode til hjemmesiden. Koden kan sættes ind i en widget eller på en side i WordPress (brug ‘Tekst’-editoren). Opsætning af MailChimp.
Det virker – men det kan gøres meget mere lækkert, hvis dine kunder kan blive på din hjemeside under hele tilmeldingsproceduren og dine emails er tilpasset din hjemmeside:
Tilpas din hjemmeside
Opret 3 sider (eller indlæg) på din hjemmeside:
- Bekræft venligst din tilmelding
- Tak for din tilmelding
- Tak for denne gang
Disse tre sider skal bruges i MailChimp til at bede om bekræftelse, kvittere for tilmelding og ved afmelding. Se hvordan.
Tilpas dit nyhedsbrev
Når du skal til at sende nyhedsbreve ud, kan du vælge mellem en masse skabeloner, eller tilpasse den hjemmesidens design. Har du lyst til at gøre det selv, er der der masser af hjælp at hente hos MailChimp: Getting started – MailChimp.
Nyhedsbrev fra Stickleback?
Nej, vi nøjes indtil videre med at blogge!