Pdf-filer og websites

Der er situationer, hvor det er passende at præsentere indhold på et website i form af en pdf-fil – men prøv selv at gætte om det er i de situationer, hvor pdf’er bruges mest?

Helt generelt skal du tænke mere på din bruger/læser end på dig selv og din organisation, når du passer dit website.

Hvis du har et festival-program liggende som pdf-fil på dit website, hvordan tror du så festival-gæsterne finder rundt, når de udstyret med smartphones, eventyrlyst og højt humør i sidste øjeblik skal checke tid og sted?

Brug ikke pdf-filer til:

  • menukort, uanset hvor fint det er og hvor lang tid grafikeren har brugt på at lave det
  • program for en konference, festival eller lignende begivenheder, uanset hvor… (se ovenfor)
  • køreplaner/trafikprogrammer
  • indhold som skal være på websitet, men i forvejen findes som Word-dokumenter eller pdf-er, og som det ville tage lang tid at tilføje til et CMS eller en webshop

Acceptabel grund til at bruge pdf’er på et website:

  • Dokumentation, manualer eller lignende, som skal printes. Og som skal bruges i udskrevet stand.

Jamen, hvorfor må jeg ikke bruge pdf-filer på mit website?

  • Du generer dine brugere. Og flere grunde behøver du ikke, vel?
  • Indhold som skal læses online, skal være tilgængeligt. Uanset skærmstørrelse. Og tilgængeligt for skærmlæsere m.m.
  • Layoutet passer til et A4-ark, ikke en computerskærm. Og slet ikke til en iPad eller en smartphone.
  • Det tager tid at åbne en pdf-fil, og afbryder læserens/brugerens aktivitet på dit website.
  • Indholdet er ikke responsive, så medmindre brugeren sidder ved en computerskærm, vil teksten typisk være for lille, eller der skal scrolles sidelæns for at læse teksten.
  • Brugeren tvinges væk fra websitet, og vælger måske ikke at vende tilbage.
  • Pdf-filen linker ikke til dit website.
  • Søgninger lander på side 1 i pdf-filen, selvom emnet først er omtalt på side 176.

Hvis du alligevel uploader pdf-filer til dit website:

  • Vær sød at ‘advare’ om det – så kan brugeren selv bestemme om der skal bruges båndbredde, plads og tid på at åbne/downloade filen. Skriv hvad filen indeholder og hvor stor den er.
  • Hvis du også gør indholdet tilgængeligt på selve websitet, så pdf-filen blot er et supplement beregnet på udskrift, skal du overveje at bruge ‘nofollow’ på linket til pdf-filen, eller benytte .htaccess eller robots.txt til at udelukke pdf-filer fra søgemaskiner.

Eksempel:
Movia skriver om buslinjeomlægninger i hovedstadsområdet, jeg sidder (måske i en bus?) og læser Twitter, følger et link til Movia, læser, klikker videre fordi jeg gerne vil se hvordan omlægningerne berører de buslinjer, jeg bruger mest:

Movia: forslag til nye ruter.

Klikker på ‘min’ bus og får serveret den fineste pdf-fil, som jeg nu skal have besværet med at slette igen fra min telefon. Hvis jeg orker, kan jeg i stedet checke det på min computer, og finde ud af at “Linje 15E kører uændret mellem Forskerparken og Nørreport St. Linjens rute supplerer banenettet ved at køre mellem Kystbanen og S-toget til Hillerød, og fungerer dermed som en central buslinje nordfra til centrale dele af København.”
Tak for oplysningen!

Movia

Hvis man iøvrigt gerne vil vide mere om buslinjeomlægningerne i København efter 2019, er denne artikel på myldretid.dk noget mere oplysende.