Husk at vedligeholde dit website

Fordi et website ikke er som en trykt brochure, giver det god mening at bruge ressourcer på løbende vedligeholdelse, i stedet for bruge penge på at få lavet en ny hver tredje år.

Tøj skal vaskes, hække skal klippes, CV’er opdateres – og det skal websites også. Det er ikke nok at få lavet et nyt website. I modsætning til en trykt brochure er et website beregnet på – og besøgende på websitet forventer – opdateret indhold.

Indholdet

Hvornår har du sidst tilføjet nyt indhold? Er det eksisterende indhold stadig relevant og korrekt? Har du en 2 år gammel ‘nyhed’ stående som ‘Seneste nyt’? Står der stadig et fax-nummer på kontakt-siden?

Hvis man ikke jævnligt tilføjer nyt indhold, så er det en god idé med en årlig oprydning.

Hvilket indtryk får en besøgende på websitet?

Check om alle links virker, at kontaktoplysninger og evt. priser er korrekte. Ret stavefejl. Prøv at læse teksterne højt, så skal du nok opdage fejlene!

Hvis det er vigtigt at kunne findes via søgemaskinerne (og selvfølgelig er det det), så tag tiden til at sørge for jævnlige ændringer af indholdet. Hvis Google kan se at indholdet ikke har været opdateret i længere tid, så er det i hvert fald ikke det der kommer øverst i søgeresultaterne.

Er det ikke realistisk at opdatere med nyt indhold hver uge eller hver måned, så sørg for tilpasse websitet så det ikke er nødvendigt – men glem ikke den årlige vedligeholdelse.

Det tekniske

Er den platform der bruges (Drupal, WordPress, Typo3, Joomla osv.) opdateret? Der kan være sikkerhedsrisici forbundet med at bruge ældre versioner og man går glip af nye features – f.eks. er måden at håndtere billeder og andre medier i WordPress ændret væsentligt, så det nu er nemmere at tilføje video og billedgallerier uden brug af plugins.

Opdatering af WordPress er i øvrigt også blevet nemmere, da de ‘små’ opdateringer (f.eks. 3.9.1 til 3.9.2) nu sker automatisk.

Webservere opdateres også løbende og bliver ikke ved med at understøtte gammel teknologi, så udover risikoen for hacker-angreb, så risikerer man også at websitet med tiden holder op med at fungere som det skal.

Moderne tider

Engang var flash-hjemmesider smarte… og engang var det også helt fint at lave en hjemmeside specielt tilpasset en computerskærm på 1024×768. I dag skal vi være forberedt på næsten alt inden for skærmstørrelser; i hvert fald skal der tages stilling til om et website skal være responsive eller ej, og jeg vil mene at der skal være meget tungtvejende grunde til at den ikke skulle være det.

Er det stadig nødvendigt med kulørte dele-knapper til Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn osv. eller kan brugerne sagtens selv finde ud af at dele de links, de mener er relevante for deres venner og bekendte?

Løbende vedligeholdelse eller gennemgribende restaurering?

Netop fordi et website ikke er som en trykt brochure, giver det god mening at bruge ressourcer på løbede vedligeholdelse, i stedet for bruge penge på at få udviklet et nyt website hvert tredje år. Eksempelvis:

  • Hvis man alligevel aldrig får sendt nyhedsbreve ud, er det ingen skam at fjerne tilmeldingsformularen.
  • Hvis man bruger Twitter eller Facebook rigtig meget er det måske en god idé at få det integreret på sin egen hjemmeside.
  • Ændringer i målgruppe og/eller produkter bør også afspejles på websitet.

Alt sammen noget der kan tilpasses i mindre bidder, så det er både er overkommeligt, nyttigt for brugerne og synligt for søgemaskinerne.