“X bygger ny hjemmeside. Hjemmesiden vil være tilgængelig snarest muligt, så vi håber at se dig snart igen!”
Tja, jo. Måske?
Får du lyst til at gå og huske på at X måske snart får nyt website? Husker du i givet fald at checke om Xs nye website er oppe?
Eller går du bare videre til næste link på Googles søgeresultat, hvor du kan finde de oplysninger du har brug for? Eventuelt hos et helt andet firma.
Hvorfor du aldrig skal skrive ‘Under construction’ på en hjemmeside:
- Det giver et virkeligt dårligt førstehåndsindtryk.
- Det signalerer at du ikke vil kontaktes, ikke endnu i hvert fald. Og ‘Snarest muligt’ er f.eks. så vagt at hjemmesideejeren dårligt kan føle sig forpligtet til rent faktisk at levere – så hvem gider at komme tilbage?
- Det er ikke særlig fedt at dukke op på en Google-søgning efter ‘Under construction’ ell.lign. (“hjemmeside under opbygning”)
- Du går glip af chancen for at fortælle dit budskab, at komme i kontakt med potentielle kunder og samarbejdspartnere.
*Et website er pr. definition altid under opbygning eller ombygning. Eller det burde den i hvert fald være.
Det allermest fantastiske ved websites er at de kan ændres. Efter behov, når som helst.
Kommer straks!
Der kan være situationer hvor det er på sin plads med et ‘Kommer straks!’ på hjemmesiden, men så skal det gøres ordentligt.
- Fortæl hvad der kommer, og hvornår. Tilbyd at sende en email, når hjemmesiden er klar. Og overhold tidsfristen, hvis I skriver hvornår der kommer mere indhold.
- Glem ikke kontaktoplysningerne! Fortæl hvem der står bag.
- Hvis I allerede har logo og branding på plads, skal det naturligvis fremgå af den midlertidige hjemmeside – og under alle omstændigheder skal den se pæn, lækker og nutidig ud.
- Brug de rigtige ord/termer fra starten, der ingen grund til at spænde ben for sig selv i forhold til søgemaskinerne.
Brugeren er ligeglad med dine planer
Brugeren kigger på dit website for at finde oplysninger – detaljer om dine produkter, priser, kontaktoplysninger osv. – sørg for at de er nemme at finde.
Hvad du måtte have af planer om nyt indhold, nye funktionaliteter er ikke relevante før de er færdige og klar til at blive vist!
PS – sørg for at oplysningerne på dit website er korrekte.
Lav med jævne mellemrum en gennemgang af indholdet, slet gammelt indhold, ret kontaktoplysninger osv.